אדריכל ליום אחד – איך לעצב ולתכנן גינה מושלמת לבד

עיצוב ותכנון של גינה, כך שתענה על צרכי כל בני הבית ואורחיהם, מהווים משימה בלתי פשוטה ואף מורכבת. יחד עם זאת, מתוך תהליך מעמיק, הכולל בחירות מושכלות בהתבסס על מידע מקצועי ותכנון נכון – ניתן בהחלט להגיע לתוצאה המיוחלת גם בכוחות עצמכם. כל הטיפים החשובים לעיצוב ותכנון הגינה בעצמכם – במאמר הבא.

בחירת סוגי הצמחייה

כדי לבחור נכונה את סוגי הצמחייה שתבחרו לשלב בגינה שלכם, חשוב קודם כל שתענו לעצמכם בכנות על השאלה כמה זמן אתם רוצים ויכולים להשקיע בגננות. אם אתם לא רק חולמים אלא גם יכולים, הלכה למעשה, להקדיש מזמנכם באופן קבוע, לפחות אחת לשבוע, לטיפול וטיפוח הצמחייה בגינה – תוכלו לבחור בצמחייה עונתית, המותאמת ומשתנה בכל תקופה בשנה. אפשרות נוספת, כמובן היא להיעזר בגנן מקצועי, אבל אם חשוב לכם לדבוק בעשייה העצמאית בחיק הטבע הקרוב ביותר לביתכם, ואינם יכולים לפנות די זמן באופן קבוע – כי אז צמחייה רב עונתית עשויה לתת לכם את המענה הנכון. צמחייה רב עונתית דורשת פחות התעסקות שוטפת, ויכולה להיות יפה ומחמיאה מאוד בכל גינה.
 

בחירת סגנון הגינה

סגנונות העיצוב לגינות מגוונים, כך שכל אחד יכול להתחבר לאופי ההולם את העדפותיו האישיות ומבטא את חלומותיו לגבי פינת החמד במרחב החיצוני הביתי. אחת האפשרויות, שאמנם צורכת מים רבים להשקיה אך מעניקה יופי אקזוטי משובב עין ולב היא גן טרופי. עצים וצמחייה בסגנון טרופי, נותנים מראה ירוק ועשיר, ומוסיפים כתמי פריחה צבעוניים וססגוניים, שיכולים לשמח מאוד את מי שאוהב את מראה הג'ונגל השופע. גינה בסגנון ים תיכוני, עשויה להיות אפשרות טבעית יותר לאקלים הארצישראלי, וחסכונית במי השקיה.
בגינה כזו ניתן לשלב עצים מקומיים כמו אלונים, אלות, עצי חרוב וזית, גפנים ורימונים, ולהגיע לתחושה ונראות אותנטיים, המשתלבים בהרמוניה עם הסביבה הטבעית. אופציה ייחודית נוספת היא גינה בסגנון זן יפני, שיכולה להתאים מאוד לבתים המעוצבים באופן מודרני ומינימליסטי. סלעים עוצמתיים ורבי הוד, בריכות מים מפכפכות ועצי בונסאי יפניים יכולים להשרות אווירה שלווה ומדיטטיבית, שנעים תמיד לחזור אליה.  מעבר לטעמכם האישי, חשוב להתחשב בסגנון עיצוב הפנים של הבית, ולהתאים אליו את אופי הגינה.
 

כיסוי וחיפוי שטחי אדמה

אם הגינה שלכם רחבת ידיים, ייתכן ותרצו למצוא פתרונות כיסוי לאזורים מסוימים בתוכה. מדשאה מהווה אפשרות פופולארית וידועה, שנותנת כיסוי ירוק ויפה גם למשטחים גדולים. חסרונה הוא בכמויות המים האדירות שהמדשאה צורכת, ובכך שאם לא משקים אותה די הצורך מתקבל מראה מצהיב שאיננו אסתטי כלל. ניתן גם לשלב מרבדי דשא סינטטי, שקיימים כיום ברמות איכות גבוהות, בעלות צפיפות סיבים מצוינת ומראה טבעי, אשר חוסכים במים ובהוצאות. תוכלו גם לשקול ריצוף, ביטון או בניית דק עץ במקומות בהם נדרש משטח להנחת רהיטי הגינה או מטבח החוץ שלכם, שיכול גם לספק לכם גישה נוחה ונטולת בוץ ברחבי הגן. אופציות נוספות כוללות חיפויים שונים כמו טוף, חצץ, שברי רעפים או חלוקי נחל, המכסים באופן ייחודי ונעים למראה את השבילים או המתחמים אותם תרצו לעצב.

הימנעות מעומס ויזואלי

צמחייה מכל סוג ופריטי ריהוט חוץ מכל סגנון יוכלו להתאים לגינה שלכם ולטעמכם האישי – אם רק תקפידו שלא להעמיס יתר על המידה. אם אתם רוצים להגיע לתוצאה נעימה ומרגיעה, הגבילו את עצמכם למנעד של שלושה צבעים עיקריים, לפחות בכל הנוגע לפריטי העיצוב והריהוט (רבגוניות של הצמחייה תמיד תשתלב בסופו של דבר בהרמוניה, מה שלא בהכרח נכון לגבי רהיטים ואביזרים אחרים). חשוב מאוד לוודא שקיימת התאמה בין גודלם של פריטי הריהוט לבין שטח הגינה או המרפסת. זכרו, שגם רכישה של פריטי ריהוט קטנים ומרובים עלול ליצור מראה עמוס, ולעומת זאת ריהוט קטן או דל מדיי ייראה מנוכר אם יוצב במרכזו של גן ענקי. לכן, ערכו מדידה מדויקת של שטח הגינה לפני רכישת הרהיטים, וקחו בחשבון את כלל האביזרים שתרצו לשלב.
 

קווי העיצוב ומידת הסימטריה בגינה

אם אתם רוצים ליצור גינה שמשרה תחושת עוצמה עיצובית, תוכלו להשתמש בקווים ישרים,  המושכים את המבט למוקד מסוים. במקרה זה, תוכלו לבחור ברהיטי גינה בעלי קווים ישרים, או דוגמת פסים אופנתית, ולהציב אותם במיקומים הניצבים זה לזה, ולתחום את אזורי הצמחייה או המדשאות בתיחום מוגדר וישר. אם התחושה הזורמת דווקא קרובה ללבכם, עדיף שתבחרו עיצוב בעל קווים עגולים, פריטי ריהוט בעלי צורה מעוגלת או טבעית יותר, וסוגי תיחום מותאמים של שטחי הצמחייה. את קווי העיצוב של האלמנטים השונים בגינה ניתן לסדר בצורה סימטרית או במבנה א-סימטרי בהתאם להעדפתכם. קחו לשומת לבכם שעיצוב סימטרי דורש סידור וארגון תכופים יותר על מנת לשמור על מראהו.
 

שילוב פינות ישיבה ופריטי ריהוט מפנקים בגינה שלכם

בתוך הגינה המעוצבת וההרמונית שתיצרו, חשוב לייחד מקום בו תוכלו לשבת בנוחות, להתפנק וליהנות מיופיו של הטבע. בחברת לוצ'יאנו אינטרנשיונל תוכלו למצוא מבחר שופע ואיכותי של פינות ישיבה, ספות חוץ, כיסאות ושולחנות אוכל וכן נדנדות מפנקות, מיטות שיזוף נוחות וערסלים מרגיעים, שיאפשרו לכם להפיק את מלוא ההנאה מהגינה שלכם. המוצרים שלנו הנם האיכותיים ביותר, נושאים בכל התקנים המחייבים בארץ ובחו"ל, ומיוצרים מחומרי גלם משובחים בלבד, כדוגמת ראטן, עץ ואלומיניום. חשוב לתכנן היטב את מיקום פריטי הריהוט שתרצו לשלב בגינה, כדי להבטיח את התוצאה ההרמונית והנעימה ביותר לשהייה ולמראה.
 

התאמת סגנונות הריהוט לאופייה של הגינה והשפה העיצובית השלטת

ממש כמו בעיצוב הפנים, גם בתהליך תכנון הגינה חשוב לוודא ששומרים על הרמוניה ואחידות סגנונית, בכל הנוגע לאופי פריטי הריהוט שתשלבו במרחב החוץ שלכם. כך למשל, רהיטים בשילוב ראטן, המיוצר מסיב סינטטי חזק בעל מראה טבעי, משרים אווירה יוקרתית וטבעית גם יחד, המתחברת נהדר עם סגנון עיצובי כפרי ואקסקלוסיבי.
עץ הג'ארה האוסטרלי האדמדם, מקרין אף הוא שילוב ייחודי של חמימות טבעית ויוקרה קלאסית. רהיטי הגינה המיוצרים מעץ הג'ארה יכולים לשדרג את המראה של כל גינה, בעיקר בבתים המעוצבים בסגנון קלאסי ויוקרתי. לפריטי הריהוט מאלומיניום מראה נקי, מינימליסטי ומודרני יותר, והם עשויים להחמיא לגינות ובתים המעוצבים בסגנון עדכני זה.
 

מיקום ותכנון מטבח חוץ

אחד הטרנדים החמים כיום, שאף גינה לא יכולה להיות שלמה בלעדיו, הוא מטבח חוץ מפנק, איכותי ויוקרתי. מטבח הגינה, יאפשר לכם למצות את מרב הפוטנציאל מהמרחב הטבעי הסמוך ביותר לביתכם, ויענה על מגוון רחב של צרכים, החל מארוחות יומיומיות בחיק המשפחה, ועד לאירוח מלא בנוף הפרטי שלכם. עם מקרר או מקפיא למשקאות, כירת בישול וגריל או אפילו טבון לאפייה, לצד ארונות ומגירות אחסון לכלי ההגשה, תוכלו לחגוג בגינה לא פחות ואף יותר מאשר בתוך הבית. בתהליך תכנון ועיצוב הגינה שלכם, חשוב להקצות מקום מספק ובמיקום חכם ונוח למטבח החוץ, באופן שישלב פרקטיות, מרווח נעים לתנועה ולשהייה ומראה הרמוני וזורם.
 
לסיכום, נציגי לוצ'יאנו אינטרנשיונל, המייבאת ומייצרת רהיטי גן, מטבחי חוץ, פתרונות הצללה ושלל אביזרים ופריטי ציוד נוספים לגינה, ישמחו לענות על כל שאלה ולסייע לכם בתהליך תכנון גינת החלומות שלכם.
פנו אלינו ונשמח לחלוק אתכם את הידע המצטבר והניסיון המקצועי שלנו, בדרך לתוצאה המושלמת שתענה על כל הצרכים והרצונות החשובים שלכם בנוגע לגינה.