איך לבחור את גריל הגז הנכון?

עולם גרילי הגז הוא עולם רחב למדי והוא כולל בתוכו מגוון דגמים וסוגים אשר עשויים להיות שונים זה מזה באופן מהותי.

בעוד שלתכונות של הגריל יש קשר ישיר לאיכות המזון שנצלה על גביו, כדאי להכיר את רזיו של גריל הגז וכך לדעת איך לבחור גריל גז בחכמה.

המדריך הבא מפרט את כל המאפיינים של גריל הגז, וכך הוא יכול לסייע להכיר את המוצרים טוב יותר ולדעת כיצד לבחור את הגריל המיטבי עבור כל צורך.

 

גודל משטח הצלייה

אחד מן המאפיינים הראשונים שיש לבחור הוא גודל משטח הצלייה.

המאזן די אינטואיטיבי – ככל שמשטח הצלייה גדול יותר, כך ניתן לצלות עליו יותר פריטים בו זמנית, אך כך גם עלות הגריל תעלה והחלל שהוא ידרוש יהיה גדול יותר.

לפיכך, יש לבחור את גודל הצלייה הרצוי בהתאם לשיקולים הללו ולהתאים אותו לאופי השימוש בגריל ולתדירות השימוש בו.

בנוסף, יש לציין שדגמי גריל גז שונים יכולים לכלול בהם פונקציות נוספות שעשויות לדרוש חלל נוסף, וכך יש צורך להתחשב גם בהיבט הזה כדי לוודא ששטח הצלייה בתוספת הפונקציות המיוחדות לא יתפוס יותר חלל משאנו יכולים להקדיש עבור הגריל.

כדי לפשט את הדברים, ניתן להצביע על הנקודות הפשוטות הבאות שיש לשקול בבחירת גדול משטח הצלייה:

  • אופי השימוש בגריל: האם אנו משתמשים בגריל כדי לבשל ארוחות לכמה סועדים בודדים, או לכמות גדולה במיוחד של אורחים.

  • תדירות השימוש: אין צורך להשקיע בשטח צלייה גדול גם כשמדובר בכמות סועדים גדולה, אם הדבר מתבצע בתדירות נמוכה יחסית.

  • פונקציות נוספות: יש לשקול אילו פונקציות נוספות שעשויות לתפוס חלל נוסף נרצה מן הגריל.

  • שטח זמין: את כל הנתונים הללו יש להשוות עם השטח הזמין שלנו עבור הגריל, ועל חשבון מה הוא יבוא.

מידת החום – BTU

המאפיין החשוב ביותר של הגריל הוא מידת החום שהוא מייצר, שכן היא קובעת את האפשרויות במהלך הבישול והצלייה.

מכיוון שכל גריל מאפשר לכוון את עצמת הלהבה, ציון מידות החום של הגריל הוא החום המקסימלי שניתן להגיע אליו, וכך ניתן לומר שככל שמידת החום גבוהה יותר כך מתקבל גמישות רחבה יותר בבחירת החום שהגריל מייצר.

טעות נפוצה הנוגעת למידות החום היא הקשירה שלהם למספר המבערים של הגריל, אך למעשה כל גריל גז מתהדר במידת חום שאינה תלויה במספר במבערים שלו (כאשר חלק מהדגמים טורחים לציין גם מהי מידת החום שכל מבער מייצר).

יחידות המידה עבור החום הם BTU, יחידות מידה שמציינות שינוי טמפרטורה, וכל דגם מציין על גביו את כמות ה-BTU שהמבערים מייצרים.

הדבר שצריך לוודא כך, הוא שכמות ה-BTU פרופורציונלית לשטח הצלייה, וניתן לעשות זאת באמצעות חישוב פשוט:

ההמלצה היא שמידות החום יהיו לפחות 15 BTU לכל סנטימטר רבוע של שטח צלייה, וכך החישוב צריך להיעשות בהתאם.

לדוגמא, נניח שרוחב שטח הצלייה שלנו הוא 60 ס"מ ושאורכו 30 ס"מ, אז השטח יהיה 1800 ס"מ – נכפיל את התוצאה ב-15 ונקבל 27000 BTU.

כמות המבערים

בעוד שמידת החום של הגריל טופלה כשלעצמה, אין להזניח גם את כמות המבערים שמהווה מאפיין חשוב כשלעצמה.

כפי שהוסבר לעיל, כמות המבערים אינה עוסקת במידות החום, אך יש לה חשיבות בנושאים אחרים – הגמישות בקביעת החום והפיזור של החום.

זה די פשוט להבנה – ככל שישנם יותר מבערים אשר אחראים על החום של הגריל, כך מתקבלים יותר אמצעים לכיוון העצמה ומתאפשרת גמישות גבוהה יותר בבחירת עצמת החום והכיוון ממנו היא מגיעה.

בנוסף לכך, ככל שישנם יותר מבערים כך החום יהיה מפוזר ברחבי שטח הצלייה באופן אחיד יותר – ניתן פשוט לדמיין את ההבדל בין שלושה מבערים שפועלים באופן שוויוני ברחבי שטח הצלייה לעומת מבער אחד העומד במרכז ויוצר טמפרטורה שיורדת בהדרגתיות ככל שמתקרבים לשולי שטח הצלייה.

כך, יש לבחור כמות מבערים שתהיה פרופורציונלית לגודלו של שטח הצלייה, אך ניתן גם לשאוף לכך שתהיה אחידות במידת החום שהם מייצרים:

  • כמות מבערים: גריל ממוצע יכול להסתפק בשלושה מבערים, כאשר גריל גדול ידרוש חמישה או שישה לכל היותר.

  • פיזור חום: יש לשאוף לפיזור נכון של עצמת החום בין המבערים – כך, עבור גריל בעצמה של 27000 BTU ושלושה מבערים, יש לשאוף שכל מבער ייצר 9000 BTU.

חומרי גלם

עד כה עסקנו בגודל של הגריל ובאפשרויות החימום שלו, נושאים הקשורים לאופי הפעילות המידי של המכשיר.

עם זאת, היבט לא פחות חשוב של גריל הגז הוא חומרי הגלם המרכיבים אותו – אלו קשורים גם לתפקוד הרגיל של הגריל, אך גם לתפקודו לאורך זמן ולעמידות שלו.

חלקי הגריל שצריך לשקול את חומרי הגלם שלהם בקפדנות הם המכסה, אמבטיית הגריל, המבערים עצמם ורשת הגריל.

אלו עשויים תמיד מסוג מתכת כלשהי, אך זני המתכת שונים זה מזה באופיים וכך מעניקים תכונות שונות לגריל – המתכות אשר נמצאות בשימוש למטרות אלה הן הבאות:

  • פח: הפח יכול לשמש למכסה הגריל, לאמבטיית הגריל ולמבערים, והוא הזול שבין סוגי המתכות, אך בהתאם לכך, הוא גם הירוד ביותר – הוא נוטה לפתח חלודה ומתבלה די מהר.

  • ברזל: הברזל משמש עבור מבערי הגריל ורשת הגריל, והוא איכותי הרבה יותר מן הפח – אך לצד יתרונותיו הרבים, יש לו חיסרון עיקרי אחד והוא הנטייה של המתכת להחלדה.

  • נירוסטה: הנירוסטה יכולה לשמש עבור מכסה הגריל, האמבטיה, הרשת והמבערים – מדובר בסגסוגת פלדת אל חלד בעלת תכונות משובחות, שאינה נוטה להחלדה ומהווה פתרון יעיל במיוחד למרבית הצרכים של הגריל.

באופן כללי ניתן להצביע על הנירוסטה כמועמדת הטובה ביותר עבור חלקיו השונים של הגריל, אך יש לכך שני סייגים – ראשית כל, הנירוסטה עשויה להיות יקרה מן הברזל והיא בהחלט יקרה יותר מהפח, ושנית, הנירוסטה לאו דווקא מתאימה עבור רשת הגריל.

ניתן להרחיב ולפרט אודות ההעדפות השונות לכל אחד מחלקי הגריל ברשימה הבאה:

  • אמבטיית הגריל: יכולה להיות עשויה מפח או מנירוסטה – הנירוסטה עדיפה על הפח, שכן היא חומר איכותי הרבה יותר, בעלת בלאי נמוך, אינה נוטה להחלדה וקלה לניקוי, כך שניתן לסמוך עליה שתתפקד היטב לאורך זמן.

  • מכסה הגריל: יכול להיות עשוי מפח או מנירוסטה, ובאופן דומה לאמבטיה, גם עבורו הנירוסטה עדיפה – היא תלכוד היטב את החום כרצוי מבלי שהדבר יפגום בה, וכך תישאר פונקציונלית לאורך זמן.

  • מבערים: מבערי הפח נחשבים לסוג הירוד ביותר והם נוטים להתבלות במהירה, כאשר הנירוסטה מהווה תחליף מצוין ויעיל – גם הברזל מהווה חומר גלם מצוין עבור המבערים, אך מכיוון שחומרים דוחי חלודה נוטים להתלקח, לא ניתן לשלב אותם במבערים וכך מבערי ברזל נוטים להחליד.

  • רשת צלייה: הנירוסטה הופכת לבעייתית בכל הנוגע לרשת הצלייה מפני שלמזון יש נטייה להידבק אליה, וכך הברזל הופך למועמד המוביל – אך הנטייה של הברזל להחלדה יוצרת העדפה לרשת מיוחדת עשויה ברזל מצופה אמייל או חרסינה, שנעדר מחסרון ההחלדה וכולל בו שלל יתרונות שהופכים אותו לחומר גלם אידיאלי.

מערכת לניקוז שומנים

כל גרילי הגז כוללים בהם מערכת כלשהי לניקוז שומנים, שהיא למעשה האמבטיה המצויה מתחת למבערים ולרשת הצלייה וסופחת את השומנים הנוזלים מן המזון.

מערכות לניקוז שומנים נבדלות זו מזו בקלות הניקוי שלהן, דבר חשוב למדי, שכן ללא ניקוי תדיר ויעיל של האמבטיה נוצר שלהוב – התופעה הגורמת לשומן הבשר לעלות באש וגורמת ללהבות לצוץ על גבי רשת הצלייה.

כך, יש לבדוק את האמבטיה לוודא את ההיבטים הבאים באה:

  • אמבטיה גדולה, כך שתכסה את כל שטח הצלייה ותבטיח שכל השומנים יזלגו אליה.

  • אמבטיה עמוקה, שלא תתמלא במהירות גבוהה מידי ושתהיה נוחה לניקוי ולשטיפה.

  • גישה נוחה לניקוי, תוך עדיפות לאמבטיה נשלפת כמגירה או מתפרקת לחלוטין, שיהיה ניתן לנקות אותה היטב.

פונקציות נוספות

ישנם פונקציות רבות נוספות שניתן לשלב בגריל הגז, ודגמים שונים משלבים את חלקם או את כולם.

מגשים, מגירות אחסון, מדי טמפרטורה, רשת צלייה נוספת, שיפודים ממונעים ועוד שלל פונקציות פשוטות ומורכבות, חלקן קשורות רק למבנה הפיזי של הגריל ואחרות נשענות על אמצעים טכנולוגיים מורכבים יותר.

עם זאת, התוספת הנפוצה ביותר שיש צורך לציין אותה היא מבערי הצד, שיש ביכולתם לסייע לצלייה יעילה יותר כאשר הם מבטיחים פיזור יעיל אף יותר החום.

חשוב לציין את מבערי הצד מפני שיש להתייחס לשני היבטים שלהם בהקשר של הדברים שנידונו לעיל – בפשטות, מבערי אינם נכללים כחלק מן התכונות הרגילות של הגריל.

באופן יותר ספציפי, מבערי הגז אינם נכללים במניין המבערים של הגריל, ועצמת החימום שלהם אינה נכנסת לסיכום מידת ה-BTU של הגריל.

כך, כאשר בוחרים בגריל עם מבערי צד, יש לצפות שמספר המבערים יהיה גבוה מכפי שמצוין על ידי היצרן ושמידת ה-BTU הכוללת תהיה אף היא גבוהה יותר.