כיצד לבחור את מטבח החוץ שלכם?

שילוב של מטבח בחלל החוץ של הבית יכול להיות הגשמת חלום לאנשים רבים כאשר המטבח מספק חווית בישול ואירוח מיוחדת ומהנה. אך כדי שהחוויה אכן תהיה חיובית ומלאה בכל היתרונות הרצויים, יש לשקול ולתכנן היטב את מטבח החוץ על כל היבטיו. באמצעות הסבת תשומת לב לנקודות הבאות ניתן להבטיח את מטבח החוץ הטוב ביותר, שיהיה פונקציונלי ואסתטי גם יחד ושיוכל לשדרג אינספור חוויות ביתיות.

 

מיקום המטבח

הנקודה הראשונה שצריך להתחשב בה היא המיקום של מטבח החוץ בחלל החיצוני.
בניגוד למטבח הפנימי, ישנה גמישות גבוהה יותר בבחירת המיקום של מטבח החוץ, אך לצד הגמישות הזו באה גם אחריות גדולה יותר. חלל החוץ מושפע הרבה יותר מן התנאים הטבעיים ששוררים בסביבת הבית, ולצד זאת הוא גם פחות עשיר בתשתיות מפנים הבית, והדבר גורר שיקולים קפדניים כדי להבטיח פונקציונליות מרבית עבורו.

כך, יש לשים לב לנקודות הבאות בעת בחירת המיקום של מטבח החוץ:
  • תשתיות: מטבח החוץ זקוק פעמים רבות לתשתיות מים וחשמל, וכך נוצרת המגבלה הראשונה על המיקום של המטבח – יש לבדוק מה הן נקודות החיבור למערכת החשמל, המים והגז (במידה ומערכת גז מרכזית מועדפת על פני בלון חיצוני) ומהן
    האפשרויות להרחיב או להאריך את החיבורים הללו כדי ליצור גמישות גבוהה יותר במיקום המטבח.

  • כיווני אור: היתרון הגדול של מטבח החוץ הוא הנאה מרבית מתנאי הסביבה הטבעיים,וכך חבל למקם את מטבח החוץ כך שיזדקק לתאורה מלאכותית במרבית שעות היום – יש לשקול היטב מה הם המיקומים הטובים ביותר מבחינת פוטנציאל לאור טבעי, באופן שיספק אור במשך שעות יום רבות, אך גם שלא יהיה ישיר מידי ושלא יסנוור את הטבח.

  • קרבה לפינת ישיבה: המיקום של מטבח החוץ צריך להתכתב עם המיקום של פינת הישיבה, וכדאי להימנע מלהציב את שני אלו מרוחקים מידי זה מזה – אם זאת, יש כאן מקום לגמישות תחת השאלה האם אנו רוצים שהבישול יהיה חלק אינטגרלי מהאירוח, ואז נמקם את המטבח בסמוך לשולחן האוכל, או שיהיה חלק קרוב אך נפרד, ואז נשאף לפער מסוים.

  • כיווני רוח: בהתאם לקרבה לפינת הישיבה, יש לשקול את כיווני הרוח שמטבח החוץ חשוף אליהם – הדבר חשוב כדי לוודא שלא תהיה רוח פרצים אשר תפריע למלאכת הבישול, אך גם כדי לוודא שעשן הגריל לא יפעפע באופן מתמיד אל שולחן האוכל ויפריע לאורחים.

  • קרבה לפנים הבית: מרבית מטבחי החוץ עובדים בסמוך למטבח הפנים, כך שיש צורך בקרבה מסוימת בין שני המטבחים כדי להקל על העברת מצרכים ואביזרים.

אבזור המטבח

כפי שניתן לראות לעיל, ההחלטות אודות המיקום של המטבח די תלויות באופי המטבח, בתדירות השימוש בו ובמלאכות המרכזיות שמתרחשות בו. כל הדברים הללו נוגעים לאבזור של המטבח החוץ, שכן הוא זה שקובע לבסוף את אופי הפעילות שלו וכך מגדיר אילו
צרכים נדרשים ממנו.

ניתן להצביע על סוגי פעילויות שונים במטבח החוץ, על האבזור שהם כוללים ועל הצרכים שנדרשים מהם בהתאם לכך:

מטבח לבישול מרוכז

יש מי שמבקש להשתמש במטבח החוץ כמוקד מרכזי לבישול, וכך הטבח אשר עובד במטבח יבצע את מלאכתו במנותק מן האורחים. מטבחים שכאלה יכללו לרוב אבזור רב, לרבות כירות ומקרר שיהפכו את כל המלאכה במטבח למקצועית למדי.
באופן הזה, עבור הטבח המטבח יהווה חוויה של בישול חוץ ואילו עבור האורחים, המטבח יהיה אלמנט אסתטי שניתן להביט בו מרחוק. כך ניתן להרחיב את המרחק בין מוקד האירוח לבין מטבח החוץ ולייצר הפרדה קלה בין האורחים לטבח.

מטבח לבישול קליל

מטבח חוץ שמיועד לבישול קליל יכלול לרוב מעט אבזור, או אבזור שמאפשר בישול עם השגחה נמוכה.
גריל גז, טאבון, בר משקאות ואלמנטים דומים אינם דורשים את תשומת ליבו המלאה של הטבח, וכך מאפשרים לו להתערות עם האורחים בעת המלאכה. במקרה כזה עדיף להציב את המטבח בסמוך למוקד האירוח ולשולחן האוכל, אך מכיוון שבמרבית המקרים מטבח שכזה לא יהיה מאובזר באופן מלא, יש לדאוג שיהיה גם קרוב אל מטבח הפנים.

מטבח מאובזר באופן מלא

באמצעות פתרונות מתוחכמים ניתן לאבזר את מטבח החוץ באופן מלא למדי, עד שיהיה יחידה עצמאית לחלוטין ממטבח הפנים.
מטבח שכזה יכלול ככל הנראה אלמנטים רבים, וייתכן שאף אלמנטים ייחודיים שאינם מצויים במטבח הפנים, בהם גריל גז או גריל פחם, טאבון ועוד – אך יותר מכל, המטבח יכלול שטחי אחסון ושטחי קירור שיאפשרו לו פעילות עצמאית לחלוטין.
כך לא יהיה צורך למקם את מטבח החוץ בקירוב למטבח הפנים, אך הדרישה לתשתיות יציבות
תהיה גבוהה יותר.

עוד על הדרך לבחור גריל גז למטבח חוץ

 עיצוב ופונקציונליות – חומרי הגלם של המטבח

ההיבט השלישי והאחרון של מטבח החוץ הוא הגוף עצמו של מטבח החוץ מבחינת חומרי הגלם שמהם הוא מורכב.
האביזרים השונים שמשולבים במטבח החוץ נרכשים כיחידה אחת, כאשר המבנה והתצורה שלהם קבועים מראש, אך האלמנטים הפיזיים של המטבח – התצורה שלו, השלדה שלו, הציפוי שלו, משטחי העבודה ועוד – הם גמישים למדי ודורשים החלטות נכונות.
בחירת חומרי הגלם והתצורה ההנדסית של המטבח צריכה להיעשות בשאיפה לאיזון בין פונקציונליות לעיצוב – מצד אחד, על המטבח להיות עמיד ואיתן, ומן הצד השני, עליו להשתלב היטב עם הנוף החיצוני של הבית.
יש לעקוב אחר הנקודות הבאות וכך לבנות אסטרטגיה נכונה לבחירת חומרי הגלם והתצורה:
  • מבנה הנדסי: באופן צמוד למיקום המטבח, יש להחליט על המבנה ההנדסי שלו – יש לברר עם אנשי מקצוע על האפשרויות ההנדסיות בהתאם למיקום שנבחר, ולשאוף לתכנן את תצורת המטבח כך שתאפשר זרימה במהלך העבודה.

  • צבעים: מטבח החוץ הוא אלמנט די מרכזי, ומכיוון שלגוונים שלו יש את הכוח להגדיר את המרחב האסתטי של החצר או המרפסת, יש לבחור אותם בקפידה עוד לפני בחירת חומרי הגלם – העיצוב הוא תוצאה של ערכה של שניים או שלושה גוונים אשר משולבים יחדיו במטבח, יש לבחור מספר ערכות שכאלה כדי שיהיה ניתן לבחור מביניהן את זו שמתאימה באופן מיטבי לחומרי הגלם.

  • שלדת המטבח: בחירת חומרי הגלם לשלדת המטבח אינה יוצרת דילמות מכיוון שהיא אינה נראית לעין, וכך ניתן להקדיש את כל כולה לפונקציונליות – יש לבחור בחומר גלם איתן בעל עמידות גבוהה לשלל המפגעים שיכולים להיגרם כתוצאה מן הפעילות במטבח או ממזג האוויר.

  • ציפוי המטבח: באופן כמעט מנוגד לשלדת המטבח, התפקיד העיקרי של הציפוי הוא עיצובי, וכך יש לשאוף לחומרי גלם שמשקפים את השאיפות האסתטיות ממטבח החוץ בהתאם לצבעים שנבחרו – עם זאת, אין להזניח לחלוטין את ההיבט הפונקציונלי, מכיוון שהציפוי חשוף לפגעי מזג האוויר ואף לפעילות במטבח.

  • משטחי העבודה: משטחי העבודה מהווים את עיקר הדילמה: הם גם חשופים לשלל המפגעים של מטבח החוץ ולכן דורשים פונקציונליות גבוהה, והם גם כוללים נוכחות אסתטית מרכזית ולכן דורשים עיצוב קפדני – יש לבחור בחומר גלם שמשקף באופן ביותר את האיזון בין שני ההיבטים הללו וכך לקבל תוצאה מיטבית.